måndag 21 september 2009

Detta händer bara i fikarummet.

På mitt jobb är jag annorlunda, det har jag förstått, fått höra och är rätt så nöjd med.

Jag gillar nämligen inte sport, jag äter nämligen inte kött, inte heller fisk och kycklig. Jag tycker inte om smaken av mjölk, jag tycker inte det är nytt och spännande med tatueringar som förställer taggiga blommor. Inte heller anser jag att en vecka på ett "sommarparadis" är höjden av njutning och avkoppling.

Även fast jag i tid och otid fått höra hur speciell jag är blev jag väldigt förvånad igår, när en kollega sa till mig, du är röd va?

Jag stannade upp och svarade JA, och hur så?

Han och en annan kollega hade nämligen diskuterat mig och mina politiska åsikter, och han sa "ja det är ju så ovanligt att vara öppen med att man är vänster"
Jag kände hur pannan rynkade sig och den dåliga sidan av mig sakta kröp fram. De följande 10 minuterna gick ut på att försöka få honom att förstå att det inte är "ovanligt" att vara vänster, inte heller att vara öppen med det som han kallade det.

Jag kan inte förklara hur bisarrt det där samtalet var, det var bara så korkat och fånigt.

Jag avslutade iaf det hela genom att säga åt honom att om han vill ha en ny snackis om mig så kan han ju ta upp mitt växande manshat.
Å han ba, va?

För Teres Mohlin avskyr män som hatar kvinnor.

10 kommentarer:

Eva sa...

Du är så övercool! Vilken tur dina barn har som får en sådan förebild. Jag måste jobba mera på att vara en bättre förebild själv.

Sara P. sa...

Vart jobbar du?

Bonnieto sa...

You go girl! Jag skulle behöva en sån som dig på mitt jobb. Jag sa något om att jag skulle dricka vin och ha parmiddag och kallade det "småborgerligt" med en fnysning, hela kontoret kallar mig numera kommunist, kvinnofrågan orkar jag knappt ge mig in på, shit pommes frites alltså, men när de envisas med att köpa cider istället för öl till mig för att jag är tjej, då säger jag ifrån. Puss och pepp på dig!

En hyllning till Norrland. sa...

HAHA! Jävligt bra inlägg! Själv är jag även helt öppen vänsterpartist! Som om det skulle vara konstigt? Enligt gubbarna du skriver om är det precis som att man ska skämmas och vara det i smyg?

Vänstersväng är det enda raka!

Emma

TMKS sa...

Du och jag och manshatet!

Matilda sa...

Fy fan vad du är bra.

Kråkan sa...

HIGH FIVE!

Teres sa...

Eva: Haha tack snälla du, fasiken vilken bra komplimang. Men nog tror jag att du är en bra förebild, kanske bara svårt att se själv.

Sara: på en icabutik i Umeå.

Bonnieto: Haha det var det fånigaste jag hört, det med cider alltså, vilka stördar. Tack för peppen.

TMKS: Vilken roman det skulle bli, vi borde skriva den senare i livet, typ när vi är 50+

En hyllning till norrland: men precis så, att det skulle vara nåt att skämmas för.

Matilda: TACK!

Kråkan: high ten känn på den!

Sara sa...

men precis så är det på min skola också! hur kan det fortf va konstigt att va veg å vänster?? ja hatar det. fan va bra du tog fighten iaf.

Linda sa...

Åhå, känner igen detta. Från de två Ica-butiker jag arbetat på..